Такі потрібні, але дорогі вертольоти для України

Верховна Рада України ратифікувала угоду з французькою стороною, яка дозволить закупити 55 вертольотів Airbus Helicopters. Техніка потрапить не тільки в Нацполіцію (як багато хто думає), а буде розподілена між усіма підрозділами системи МВС: рятувальниками, прикордонниками, нацгвардійцями та поліцейськими. Сума контракту чимала – 555 млн. євро, але з доволі привабливими умовами: кредитна лінія під 4,25% річних від Держказначейства Франції та французьких банків. Про це на Обозревателе пише експерт у сфері розвитку ВПК України Максим Глущенко.

Лінійка вертольотів, що поставляються, включає в себе три моделі. Це 11-тонний H225 з тривалістю польоту понад 5 год. 30 хв. (!), Н145 масою 3-4 тонни (в залежності від комплектації), створений для патрулювання, спостереження, рятувальних операцій, а також більш легкий Н125, який може використовуватися під аналогічні завдання.

Критика, яка лунає на адресу МВС у зв’язку з цією покупкою, в основному обумовлена її багатомільйонною сумою. Адже маючи фінансування, можна розгорнути власну програму оновлення вертолітного флоту. Я – прихильник розвитку вітчизняного ОПК, але реалії такі, що на сьогоднішній день у нас немає вітчизняної техніки подібного рівня, і найближчим часом навряд чи вона з’явиться.

На жаль, навіть готові програми модернізації бойових Мі-24, які дуже потрібні військовим, виконуються мляво. А до машин для потреб правоохоронних органів руки не доходять зовсім. Кілька Мі-8, навіть їх модернізовані версії – це не те, що необхідно рятувальникам або поліцейським.

Який вихід? Починати спільні проекти із зарубіжними партнерами, залучаючи до роботи з нашого боку провідного виробника вертолітних двигунів – запорізьку “Мотор-Січ”. Довгі роки підприємство було орієнтовано на ринок РФ, а тепер переживає не найкращі часи. Незважаючи на це, навесні “Мотор Січ” презентувала модернізовану версію Мі-2 – багатоцільовий вертоліт МСБ-2 – “Надія”. Останній, до речі, теж може бути цивільної, поліцейської або військової модифікації, використовуватися для патрулювання і спостереження тими ж прикордонниками.

Його ТТХ далекі від характеристик машин виробництва Airbus. Але це не означає, що ми маємо нескінченно годувати іноземних виробників. Просто сьогоднішня ситуація така, що покупка – це швидке вирішення питання, проте не використовувати паралельно із закупівлями за кордоном власний потенціал у вертолітній галузі просто неприпустимо. При стабільних вкладеннях і взаємовигідній кооперації з іноземними партнерами реальних результатів можна очікувати вже за 4-5 років. Довго? Ні! Для цієї сфери – швидко. Якраз тому, що у нас вже є заділи. А якщо цим не займатися, то через ті ж 5-10 років чергові сотні мільйонів євро в черговий раз підуть у бюджет іншої країни.

Є ідея або
бажання допомогти?

Залишайтеся на зв'язку і підписуйтесь на нашу розсилку