Стратегія розвитку: як реформують український флот до 2035 року

В Україні розробляють стратегію розвитку ВМС до 2035 року. Один з напрямків – концепція так званого “москітного флоту”, що складається з великої кількості маленьких, але добре озброєних катерів. У цю концепцію вписується і прийняття на озброєння американських катерів типу Islands, які досі чекають, поки Україна їх забере. Як, коли і з якими особливостями пройде реформа українського флоту, дізналася Сегодня.

Гладко на папері

Міноборони повідомило, що в Україні розробляється стратегія розвитку Військово-морських сил до 2035 року. Ідея створення цього документа виникла в зв’язку зі “складною ситуацією в Азово-Чорноморському регіоні, викликаної тимчасовою окупацією Росією українського Криму”. Документ розробляється у співпраці з фахівцями з Великої Британії, Норвегії, Польщі, США, Туреччини та Швеції.

Як зазначив заступник начальника штабу командування ВМСУ з євроатлантичної інтеграції Андрій Риженко, деякі елементи стратегії вже вдалося втілити в життя:

“Насамперед це концепція “москітного флоту”, яка передбачає будівництво або придбання багатофункціональних, швидкісних, добре озброєних катерів. У нашому розпорядженні – малі броньовані артилерійські катери, на підході десантно-штурмові катери типу “Кентавр”, прийняття до складу флоту американських катерів класу Island. Далі планується будівництво ракетних катерів типу “Лань” і багатоцільових корветів проекту 58250″.

За словами Риженка, стратегія передбачає створення флоту, який зможе гарантовано захищати інтереси України в ближній морській зоні. Але до 2035 року планується побудувати кораблі, призначені для дій і за межами Чорного моря.

Зазначимо, що після анексії Криму Україна втратила більшу частину свого флоту. Зокрема, окупантам дісталися підводний човен “Запоріжжя”, корвети “Луцьк”, “Хмельницький” і “Тернопіль”, ракетний катер “Придніпров’я”, морські тральщики “Чернігів” та “Черкаси”, протидиверсійний катер “Феодосія” і великий десантний корабель (ВДК) “Костянтин Ольшанський”. При цьому корвет “Тернопіль” вважався відносно новим кораблем – він увійшов до складу флоту тільки 2006 року. Флагман ВМС – фрегат “Гетьман Сагайдачний” врятувався дивом – на момент початку російської інтервенції він повертався з морського походу і просто не став заходити до Севастополя.

Таким чином, Військово-морські сили України потрібно створювати заново. Як уже повідомляла “Сегодня”, про концепцію так званого “москітного флоту” вперше ще 2015 року заявив тодішній командувач ВМСУ віце-адмірал Сергій Гайдук. В рамках цієї концепції передбачається побудувати 30 малих кораблів і катерів, здатних атакувати великого противника за принципом “вовчої зграї”. А 2016 року називалися навіть терміни будівництва таких кораблів – до 2016 року.

Але в середині 2018 року поки можна говорити тільки про шість малих броньованих артилерійських катерів “Гюрза-М”. Два з них – “Аккерман” і “Бердянськ” – були введені до складу флоту 2016 року, а ще чотири – “Вишгород”, Кременчук “,” Лубни “і” Нікополь “- перебувають на стадії державних випробувань.

Основним озброєнням “Гюрза-М” є бойовий модуль “Катран”, забезпечений 30-мм автоматичним знаряддям, 30-мм автоматичним гранатометом, 7,62-мм кулеметом і двома протитанковими ракетними комплексами “Бар’єр” з лазерною системою наведення.

Подарунок з США

83_main_new.1530018299

Не так добре, як хотілося б, йдуть справи і з ще одним елементом майбутнього “москітного флоту” – 30-метровими американськими катерами класу Island. Американська сторона планує передати нам два таких корабля.

“Передбачається, що два катери ми отримуємо безкоштовно, але їх транспортування, оснащення і підготовка екіпажів відбуваються за наш рахунок”, – пояснив експерт з питань ОПК Максим Глущенко.

За його словами, інформація про можливу передачу нам американською стороною двох таких катерів з’явилася ще 2014 року..

“Зараз начебто справа зрушила з мертвої точки. 2017 року про переговори згадав перший заступник командувача ВМС Андрій Тарасов, а в квітні нинішнього – військові повідомили, що робота над контрактом виходить на фінішну пряму”, – розповів Глущенко.

Зокрема, саме в квітні 2018 року стало відомо, що українська сторона сформувала дві команди моряків, які повинні вивчити англійську мову і пройти стажування в США на катерах класу Island. Крім того, 15 червня в Україні завершилася конференція щодо визначенню основних умов контракту про передачу цих катерів в Україні. Як повідомило “Радіо Свобода”, уповноважені представники України і США домовилися, що обидва катери будуть переправлені до Одеси в листопаді-грудні 2019 року.

Водночас американська сторона не дуже задоволена тим, що Україна повільно вирішує питання про передачу катерів.

“У ситуації з Island – це подарунок. Це подарунок США Україні. Але вони (Україна. – Авт.) не використовують цю можливість, поки США не скажуть – ви повинні доставити ці кораблі до такої-то дати чи ми заберемо їх назад”, – заявив президент американського аналітичного центру The Jamestown Foundation Глен Говард.

Зазначимо, що катери типу Island будувалися в США з 1985 по 1992 роки. Вони озброєні 25-мм автоматичною артилерійською установкою Bushmaster і двома 12,7-мм кулеметами. На думку Максима Глущенка, в ситуації, коли середній вік залишилися після анексії Криму кораблів становить 30 років, американська допомога виглядає своєчаснішою. “Islands були поставлені на зберігання. Вони в хорошому стані, що дозволить експлуатувати їх ще років 10-15. Кілька років тому американці передавали ці катери союзникам – Пакистану і Грузії”, – пояснив Глущенко.

Морський довгобуд

Не дуже успішно поки триває і будівництво корвета проекту 58250 (раніше він називався “Володимир Великий”). Корвет був закладений ще 2011 року і за своїми характеристиками більше потрапляв під категорію “малого фрегата” (передбачувана дальність плавання – до 4000 миль, автономність – до 30 діб). Тобто його можна використовувати як в прибережній, так і в океанській зоні. До 2021 року планувалося побудувати чотири таких корвети, проте будівництво головного корабля було заморожено через проблеми з фінансуванням.

2017 року в Міноборони заявили про відновлення будівництва, а його терміни були продовжені до 2028 року. Обсяг фінансування програми також було збільшено – з 16,2 і до 31,9 млрд грн. Зокрема, 2018 року на будівництво корвета повинні були виділити 1,36 млрд грн. Однак на початку червня командувач ВМСУ Ігор Воронченко повідомив, що гроші так і не надійшли.

“Начебто державні мужі підписують постанови, але кошти рахують після того, як підрахували. Приходить нам лист, що немає в державі коштів відповідних”, – заявив командувач.

Таким чином, з огляду на існуючі темпи будівництва, до 2020 року Україна навряд чи отримає обіцяний “москітний флот” в кількості 30 малих кораблів. Найімовірніше, можна буде говорити про шість катерів – це будуть чотири нові “Гюрзи” і два американських Islands, якщо, звиісно, плани щодо їх перекидання до Одеси наприкінці 2019 року не зірвуться.

Експерти також відзначають, що швидкість будівництва “москітного флоту” повинна бути вищою.

“Нам необхідні мінімум два-три десятка таких катерів, як “Лань”, який несе ударне ракетне і протичовнове озброєння, а також артилерія і зенітно-ракетний комплекс малої дальності. Його орієнтовна вартість – до $ 50 млн, але це все одно в п’ять-шість разів менше за вартість корвета. Треба також розуміти, що “москітний флот” є прибережним флотом. В ідеалі він повинен бути частиною флоту “великого”. Але ми повинні враховувати існуючі реалії”, – говорить Глущенко.

maxresdefault1_orig

Є ідея або
бажання допомогти?

Залишайтеся на зв'язку і підписуйтесь на нашу розсилку