Максим Глущенко: чи потрібні Україні бразильські штурмовики?

Super-Tucano_Ecuador

Бразильські ЗМІ розтрубили новину про можливу покупку Україною літаків EMB-314 Super Tucano. Це легкий турбогвинтовий штурмовик, що випускається бразильською компанією Embraer. Це, звичайно, не американські F-35, і навіть не Су-25, що стоять у нас на озброєнні. Але і бюджети у нас далекі від бажаних. Та й чи такий поганий цей літак, враховуючи нашу льотну інфраструктуру, умови експлуатації, і, звичайно ж, його ціну? Цим питанням на ЛіГА задався екс-заступник гендиректора концерну “Укроборонпром” Максим Глущенко.

Розгляд варіанту з придбанням бразильського легкого гвинтового штурмовика А-29 Super Tucano чимось нагадує мені нашу морську концепцію «москітного флоту». Коли через неможливість, перш за все фінансову, реалізувати великі та дорогі проекти, ми закриваємо пролом, зосереджуючи зусилля на якихось економних варіантах.

Уже 15 років цей літак компанії EMBRAER використовується ВПС Бразилії. У 2015 році відоме американське аналітичне видання National Interest включило Super Tucano в рейтинг «5 найбільш смертоносних штурмовиків». Спочатку машина створювалася на базі двомісного турбогвинтового навчально-бойового літака і була доопрацьована до «антипартизанської» версії. Існує два варіанти: одномісний штурмовик А-29А і його двомісна версія A-29B. Штурмовик вважається одним з кращих в своєму класі, він в змозі літати вночі та нести різні типи озброєнь (в залежності від поставленого завдання) – кулемети, авіаційну гармату, авіабомби та навіть ракети класу «повітря-повітря». Ще один плюс – можливість експлуатації з проблемних за грунтом аеродромів.

У 2012 році американці вибрали A-29 Super Tucano як літак для льотної підготовки, розвідки та авіаційної підтримки наземних військ. Super Tucano, вартість якого складає від 10 до 14 млн доларів, експортувався в десятки країн світу, активно використовувався в гарячих точках, а також в Колумбії для боротьби з партизанами та представниками наркомафії. Для розуміння, висока це ціна чи ні, наведу приклад вартості ударного вертольота Apache АН64 – одна одиниця коштує близько 50 млн доларів.

Щодо нашої ситуації, то можна сказати, що Super Tucano цілком підходить для локального використання на сході країни та для навчання пілотів. При цьому існує одне серйозне «але» … Ми знаємо, що на неконтрольованій території Донбасу були зафіксовані зразки найсучасніших російських систем ППО (засвітився навіть зенітний ракетний комплекс «Тор»). Саме з цієї причини застосування легкого штурмовика тут може бути доволі проблематичним.

Ще одним важливим питанням я б назвав фінансове. Поки незрозуміло, як і за чий рахунок планується здійснювати закупівлі, якщо таке рішення все ж буде прийняте. Адже в Ліван і Афганістан Super Tucano поставлявся в рамках американської допомоги. Якщо такий варіант передбачається у нас, то це одна історія, якщо ні – інша. Особливо з огляду на не зовсім ясні цілі його застосування.

Якщо ми говоримо про бойове використання на Донбасі, то в нинішній ситуації це неможливо, якщо ж подібні літаки нам потрібні більше для авіарозвідки, з можливим нанесенням точкових ударів, то є дешевші і практичні засоби – безпілотники, що хоча б дозволить обійтися без втрат особового складу. Тим більше, що нещодавно «Укроборонпром» анонсував виробництво ударного безпілотника Akıncı, який буде виробляти спільне підприємство, створене нашим «Укрспецекспортом» і турецьким «Baykar Defence». Є чимало й українських розробок.

Є ідея або
бажання допомогти?

Залишайтеся на зв'язку і підписуйтесь на нашу розсилку