Чому Міноборони засекретив недоліки “Дозорів”

Навіщо нам українські бронемашини, купимо краще польські, вирішили в Міністерстві оборони. Тим більше вони ж так схожі на наші, вітчизняні “Дозори”, адже зроблені за українською ліцензією. І дійсно, польська “Oncilla” припала до смаку військовим, адже там усунені недоліки, якими грішив “Дозор-Б”. Але що заважало провести роботу над помилками і завантажити замовленнями вітчизняні підприємства? Таким питанням в Обозревателе задається експерт в сфері розвитку ВПК України Максим Глущенко.

“Міністерством оборони України, відповідно до державного оборонного замовлення на 2018 і 2019 роки, здійснюється закупівля польських бронетранспортерів 4х4 “Oncilla” (аналог ТКБМ “Дозор-Б”)”, – відповів Департамент військово-технічної політики, розвитку озброєння і військової техніки Міноборони журналістам. Вказавши при цьому, що інформація про недоліки українських “Дозорів” “носить закритий характер”.

Хоча ці недоліки не раз озвучувалися публічно. А рішення розмістити замовлення за кордоном може бути засноване хіба що на неможливості ці недоліки усунути. Тим більше часу на це було достатньо.

dozor-bfront-leftview

“Дозор-Б” вперше був представлений ще в 2004 році, але друге життя машина отримала вже в 2015, коли ВСУ відчуло гостру необхідність в подібній техніці. Тоді ж був представлений і дослідний зразок, який непогано себе показав, і на Львівському бронетанковому заводі замовлені перші 10 машин. Це перша і єдина партія для українських військових, з якою виникло безліч проблем. І Міністерство оборони України розглядало варіант припинення процесу прийняття на озброєння бойових машин “Дозор-Б”. Про це стало відомо навесні 2016- го, тоді ж була оприлюднена інформація про недоліки бронемашин.

Дослідний зразок не відповідав вимогам робочо-конструкторської документації, а на заводі вже збирали перші 10 машин. Наприклад, вітчизняну броню замінили на польську марки Аrmstal 500, яка вимагала додаткових випробувань. Пізніше виявили тріщини корпусів на трьох машинах з десяти. Що могло бути наслідком ігнорування вимог замовника.

Цілий ряд зауважень планувалося усунути в процесі роботи над майбутніми бронемашинами. Але складнощі виникали одна за одною. “Укроборонпром” активно сперечався з військовим представництвом, яке плодило все нові претензії. Постачальники комплектуючих теж були не в захваті від методів роботи військових, які крім контролю якості хотіли перевіряти і ціни. Ряд компаній відмовилися працювати в таких умовах. А військове представництво наполягало, щоб замовлена техніка відповідала їх вимогам.

Під час випробувань зауваження посипалися одне за іншим: починаючи від підвищеного рівня шуму та температури в салоні машини, закінчуючи несправностями гальм, проблем з рульовим керуванням і протипожежною системою. Загалом, обіцянка передати в війська перші 10 машин до кінця 2016 року застопорилося “до з’ясування причин виникнення дефектів, розробки і виконання заходів щодо їх попередження та усунення”. Але за три роки з мертвої точки справа так і не зрушила.

І тепер ми дізнаємося, що замість того щоб привести до ладу українські зразки, що за цей час цілком можна було зробити, Міноборони просто замовило подібні машини в Польщі. Але хто вирішив, що проблеми з українським “Дозором-Б” неможливо усунути? Де висновки відповідної комісії? Хто приймав остаточне рішення і на чому воно грунтується. На всі ці питання необхідно дати відповіді громадськості. Ми кілька років чуємо реляції про відродження українського оборонно-промислового комплексу, але в підсумку чиїсь провали просто ховаються за зручною формулюванням про неможливість оприлюднити інформацію з обмеженим доступом. І чиїсь неефективні рішення прикриваються солідним словом “держтаємниця”.

Є ідея або
бажання допомогти?

Залишайтеся на зв'язку і підписуйтесь на нашу розсилку